Ideeën voor Knooppunt Hoevelaken van Stichting Hoevelaken Bereikbaar & Leefbaar bij RWS in juni 2014 ingediend
De SHB&L heeft altijd geprobeerde constructieve oplossingen te zoeken.
Hierbij presenteren wij 9 ideeën ter inspiratie van de marktpartijen voor verbetering van Knooppunt Hoevelaken. Idee nummer 10 is een compilatie van alle ideeën samen, waarbij alle voordelen van alle ideeën zijn te zien.
Deze ideeën zijn bij RWS op 26 juni 2014 ingediend en worden aan de marktpartijen op 10 september 2014 gepresenteerd. De basis van deze ideeën is de Referentie Ontwerp van RWS.
Ons ideeën leveren een bijdrage aan:
|
Alle ideeën zijn samengevat in één tekening hieronder. De details van elke idee zijn daar onder te vinden.
SHB&L Ideeën voor Knooppunt Hoevelaken – alle ideeën samen.
DOELEN en VOORDELEN
Kosten besparen = meer wensen kunnen worden uitgevoerd
Betere leefbaarheid
Betere Veiligheid
Duurzaam
|
|
Ons ideeën zijn: |
|
1 |
|
2 |
Verbindingsboog A1 O – A28 N op hoog grondlichaam met geluidsscherm
|
3 |
Flyover A1 O – A28 Z (Apeldoorn – Utrecht) schuin over het Knooppunt aan de Zuid
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
Vervallen Outputweg langs A28 gebruiken als afrit naar Amersfoort
|
8 |
Innovatieve geluidsbescherming langs de A28 N, A28 Z, A1 W en A1 O
|
9 |
Plaats “Solar” geluidsschermen langs noordkant A1 O en oostkant A28 N
|
10 |
|
Stichting Hoevelaken Bereikbaar & Leefbaar denkt actief mee aan oplossingen voor Knooppunt Hoevelaken.
De ideeën (in min of meer de zelfde vorm als de huidige ideeën) van de Stichting waren eerst gepresenteerd aan en besproken met RWS in 2010.
Lees hier de ideeën ingediend en uitvoerig besproken met RWS tussen 2010 en 2013
Hun conclusie (in 2010) was:
“Volgens RWS lijkt het voorstel van SHB&L in principe uitvoerbaar te zijn maar het moet nog verder bestudeerd worden. Volgens RWS zitten er zeker kansrijke elementen in het voorstel, maar op dit moment kan RWS niets toezeggen. Het voorstel moet nog verder worden uitgewerkt samen met andere te bestuderen varianten, belangen en aspecten. Belangrijke aspecten hierbij zijn oplossend vermogen, ruimtebeslag, technische uitvoerbaarheid en kosten”
In 2011 zijn vergelijkingen gemaakt in opdracht van RWS tussen het effect van de referentie ontwerp RWS (2010) en ontwerpvoostel SHB&L (2010) op geluidsoverlast en luchtkwaliteit. De conclusies waren:
“De geluidsstudie (die gedaan is met de verkeerscijfers voor 2022, omdat er nog geen cijfers voor 2030 zijn) laat zien dat het ontwerp van SHB&L een lagere geluidsbelasting geeft op de omgeving dan het referentie ontwerp en ook lager dan de huidige situatie voor zowel Hoevelaken als Hooglanderveen. Zowel het referentie ontwerp als het SHB&L ontwerp geven geen norm overschrijding voor luchtverontreiniging”
Lees hier
- De kenmerken en voordelen van onze 2010 ontwerp
- Een vergelijking tussen de geluidsoverlast van de RWS referentie onderwerp en de SHB&L 2010 ontwerp
- Effecten van SHB&L variant (2010 ontwerp) op de luchtkwaliteit knooppunt Hoevelaken
- Alle technische details van de 2010 ontwerp
- De bespreking met RWS over de 2010 ontwerp en hun conclusies